keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

En dag i Reims

Under en ledig dag såhär mitt i veckan passade det perfekt med en day-trip till Reims! Jag, Anna, Fanny och Anna for iväg tidigt i morse med BlablaCar och bilresan tog bara lite på en timme. Jag hade väntat mig att Reims skulle vara likadant som Troyes men bara lite större men när vi kom fram blev jag positivt överraskad över hur fint där var! Tyvärr har jag inte så fina bilder från centret. :/

Dagen gick ut på shopping, sightseeing av huvudsevärdheterna (mest katedraler), mycket gående och ett besök till Taittingers champagne källare!


Ze girls på shoppinggatan


Galerie Lafayette

En av katedralerna

Reims Notre-Dame katedral...

...och #turister :D

Ingången till Taittinger



Taittingers flask storlekar. Den största rymmer 18 liter champagne. :D

Vi fick en guidad rundtur i källaren, som låg nere på 18 meters djup. Rundturen tog bara 45min varav de sista 15min gick ut på smakning. Om jag minns rätt sa guiden att den här källaren har ca 2 miljoner champagne flaskor och mogna eller i förvar. Vi fick veta hur hela tillverknings- och mognadsprocessen går till samt information om Taittingers olika champagner.



Några flaskor på rad




Degustation ;)


Och gott var det!
Efter att ha vandrat runt i Reims i flera timmar fanns det inte riktigt något mer att se så vi tog bussen hem klo 18. Vi det här laget började tröttheten från den tidiga väckningen i morse verkligen kännas, så under bussresan kunde vi inte riktigt göra annat än fnittra hysteriskt och sedan somna. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti