sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Stuttgart

Det här veckoslutet har jag spenderat i Stuttgart! Jag åkte dit på fredagen för att se Marco, som anlände dit samma dag för sin praktik period som börjar nästa vecka. Det var meningen att vi båda skulle vara framme samtidigt och att jag eventuellt skulle möta honom på flygfältet, men det gick inte riktigt som planerat...

Först vill jag dock nämna hur jag tog mig till Stuttgart! Eftersom tågförbindelserna inte är dom bästa här så brukar folk åka med BlablaCar, alltså kimppakyyti. Det är så mycket billigare och enklare än tåg eller buss, och beroende på kusken så kan man oftast bestämma en mötesplats som passar båda. Både bokningen och betalningen sker över nätet. Jag var först lite skeptisk över att åka 5 timmar till Strasbourg med en främling, men jag blev positivt överraskad över hur bra det gick!



Min kusk bjöd på kaffe och kex!

I Strasbourg kom Marcos kompis och mötte mig. Därifrån körde vi vidare till Stuttgart. Det tog lite längre tid än uppskattat på grund av att vi hamnade sitta i åtminstone tre trafikstockingar.


Trafikstockning på autobahn är lite annorlunda än vad man ser på finska motorvägar... :D



Då vi nästan var framme fick vi veta att Marco satt fast i Köpenhamn på grund av att SAS bestämde sig för att strejka(neeein!!!) Sju timmar senare efter en ombokning och mycket väntande fick vi honom hem, som tur.

På lördagen fick jag en liten sightseeing runda i Echterdingen - Marcos hoods. Under veckoslutet träffade jag ochså hans föräldrar för första gången. Till min överraskning förstår jag underligt bra tyska! Men att tala är sen en annan sak... :P


Försökte ta en selfie med staden i bakgrunden... :D 


På en Döner hos Marcos mamma :9


På lördag kväll for vi till en steakhouse som låg i centrum av Stuttgart. Guuuud vad det var gott! Jag hann inte ens ta en bild av min biff... :D Min biffportion med  bakad potatis och sallad plus ett glas vin kostade sammanlagt typ 25 euro... Tyskland <3


Var vi åt ^^

Stuttgart verkar som en jätte trevlig storstad. Tyvärr hann jag inte se så mycket av den eftersom det inte fanns så mycket tid denhär gågen, but I'll be back for more! ;)


Vy av stan ;)


På söndagen åt vi schnitzel hos Marcos pappa. Sen var det redan dags för att börja ta sig hem. Marco körde mig till Strasbourg, varifrån jag igen for med kimppakyyti hem till Troyes.

Veckoslutet gick helt för snabbt, men det är skönt att veta att han finns nu där bakom gränsen. :) <3



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti