maanantai 23. helmikuuta 2015

Le week-end à Paris !!

På fredag morgon åkte vi till Paris över veckoslutet! Tågresan tar bara 1,5h = det här måste man göra oftare! ;)

Vi dumpade våra väskor på hostellet (hostellet var jätte bra och fräscht, rekommenderar! ), och gick iväg direkt för att hinna se så mycket av Paris som möjligt! Jag var den enda av oss som inte har besökt Paris tidigare, och en av killarna har t.o.m. bott i Paris i några månader så han visste precis vilka platser vi skulle besöka och hur man tar sig till dem, vilket sparade oss massor av tid!

Hostellets respa

Vad jag lärt mig om tyskar är att de älskar att göra listor, här är listan på sevärdheterna vi planerade att se ! :D

Från hostellet gick vi till Sacre-Coeur på mont Martre!

Vyn från toppen var alldeles fantastisk ! Vädret var kanske inte det bästa, men det här var en bra början på vår sightseeing runda!:)

Oh la la !

Efter att vi tagit en titt inuti kyrkan tog vi oss ner till Moulin Rouge.

Efteråt tog vi oss till Galerie Lafayette. Jag har aldrig sett ett så fint shopping center! Särskillt taket i huvudbyggnaden var ganska speciellt.

Galerie Lafayette

Ni ser vad jag menar!
På kvällen visade Stijn oss vägen till en gata som var fylld av restauranger och barer. Vi åt på en typisk fransk restaurang och njöt av det goda sällskapet och vinet! :)

Det blev ingen utgång på fredag,eftersom vi ville fortsätta sightseea på lördag - best decision ever.

Lördag morgon började med ett takeaway morgonmål från en boulangerie. Här hittade vi även första koppen kaffe som inte kostade över fem euro. Vi tog metron till arc de triomphe och Champs-Élysées! Vi passade på att ta oss upp på arc de triomphe, och här fick man igen se en helt sjuk vy över staden!

Turistjavisst!

So happy!

Efteråt gick vi runt i butiker på Champs-Elysées och tog en paus på Laduree för att smaka på deras macarons!

Macarons i alla smaker!

Från ändan av Champs-Elysées gick vi vidare för att se Louvre. Hit måste man komma igen, eftersom vi inte nu hade tid att gå in och kolla.

Efter Louvren for vi till Le Marais, som är ett judiskt kvarter i Paris. Där var många mysiga gator med en massa butiker. Och mycket människor. Vi såg också en glimt av Centre Pompidou!

Fastän Paris har ett täckande metro nätverk, så hamnar man gå mycket! Fanny hade med sig en stegräknare.

Lördagens saldo. Mina fötter är sjuka.

På lördag kväll firade vi Felix födelsedag! Vi grundade på rummet i hostellet och åkte sedan tillbaka till metro stationen vid arc de triomphe.

På rummet!

Felix kaka :9

Ready to party ;)
Belles filles <3

:D

Arc de triomphe på natten ;)

Clubben var helt huippu! Den låg helt intill arc de triomphe men som man kunde vänta sig var inträdet ganska (sjukt) dyrt. Clubben hade någon sorts årsdag så alla som var födda i februari fick gratis inträde, ett bord och skumppa. Av oss var det tre som är födda i februari plus att Felix fick en kaka eftersom han hade födelsedag! ;)

Bring out the bottles !!!

Alors on danse !

Musiken i clubben var så bra att vi dansade i flera timmar och lämnade baren kanske fem tiden. :D Det var en lååång dag, vilket resulterade i att jag somnade redan på metro stationen.

På söndag morgon hade vi som tur valt att betala en extra slant för en senare check out. Dock fanns det ingen tid för att vila, utan vi hade ännu några platser vi ville se före vi skulle åka hem!

Först åkte vi till Île de la Cité för att se Notre Dame.

Nu fick vi även njuta av solsken!

Notre Dame

På bron :)
Efteråt tog vi oss till Hôtel des Invalides för att gå runt på området och sedan se Napoleons grav.

Hôtel des Invalides

Napoleons grav

Som grande finale av vår sightseeing resa gick vi till Eiffel tornet. Det kändes så sjukt att se det påriktit! Tyvärr hade vi inte tid att ta hissen upp i tornet- får bli till nästa gång!

La tour Eiffel <3

Resan började närma sig sitt slut och vi gick ännu på pizza före vi sedan fick brottom till tåget.

Under tågresan prickade vi ut alla sevärdheter vi besökte.

Det kändes en aning deppigt att komma tillbaka till lilla Troyes, men eftersom jag nu är både sjuk och pank så är det kanske riktigt bra att varva ner lite! Jag vill definitivt åka till Paris igen så snart som möjligt ! <3