maanantai 2. helmikuuta 2015

Framme !

Spännande tider, det hände nyss en bilolycka utanför mitt fönster. Jag fick nycklarna till min lägenhet idag. Jag kommer att bo ensam ett par dagar tills min roomie kommer, och än så länge verkar lägenheten riktigt bra! Förutom att jag måste lista ut hur min vattenvärmare fungerar så att jag kan få varmt vatten, men åtminstone har jag internet. <33 Jag lägger senare upp bilder från lägenheten! Det känns så overkligt att äntligen vara här.

Denhär dagen kändes som den längsta dagen på länge. I morse flög jag, Anna och Fanny till Paris och därifrån for vi vidare med tåg till Troyes. Under taxiresan till järnvägsstationen hann vi se en glimt av Eiffeltornet!

Fanny och Anna


20+cm snö i Finland och palmer i Paris ! Bara på flygfältet dock.

Vi hade planerat att äta i Troyes, och hade därför bara ätit en fylld baguette var före tågresan. Det var meningen att vi skulle bli upplockade från Troyes tågstation av någon från skolan kl. 16.40, men tydligen är fransmännen inte så nogranna med tidtabeller, eftersom vår skjuts kom över en timme senare. Under tiden vi väntade fann vi en till tjej från Finland, som ska på utbyte till samma skola som vi!

Från stationen

Vi hade förväntat oss att flera personer skulle komma och plocka upp oss från stationen, men nej, det kom en kille med sin lilla bil. Det var en aning obekväm bilresa med alla väskor i famnarna. :D


''Are you good at tetris?''

Killen körde oss till skolan, var vi blev välkomnade av tutorer. Vi fick nycklarna till våra lägenheter (varav Annas nyckel först inte hittades och sedan fick hon fel nyckel) och en kit med saker man kan behöva under första dagarna i lägenheten såsom WC papper, kartor, pasta,mjölk, frosties(xD) och pre-paid simkort. Efteråt fick vi ännu skjuts till lägenheterna. Vid det här laget var vi så hungriga och trötta att vi skippade en fest som tutorerna ordnat* och gick på närmaste pizza restaurang och slukade i oss en pizza per man, och gick sedan hem. *Det kommer att vara fester varje kväll under hela veckan har jag förstått så no hurries.

I morgon ska vi gå och kolla in vår nya hemstad !

Bonne nuit!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti