tiistai 14. huhtikuuta 2015

Mölkky & German dinner

Idag var vi lediga så vi passade på att bara lägga oss och steka i solen en stund. Vi gick till den närmaste parken - spurgu parken nära Lidl (inga spurgun där denhär gången!). Jag tror fransmännen inte är vana vid att se tjejer i toppar och bara ben såhär tidigt av året, åtminstone på basen av beteendet av dem som gick förbi... :P




#tryingtogetatan

Anna hade hittat Mölkky i butiken så vi spelade en runda. :)




Ingen sommar utan bränna :P

På kvällen hade våra tyska vänner ordnat en ''German dinner'' för oss finnar ! Jag tror jag sakta men säkert håller på att bli germanized, eftersom jag för det mesta är i tyskt sällskap. :DD

Här kommer menyn (rätta mig om jag har stavat maträtterna helt fel ... :D ) :

Förrätt - Apfelmus & reibeplätzchen

Domdär plättarna är gjorda av riven potatis och Lisa hade gjort äppelmosen själv. Gott!


Huvudrätt - Knödel & gulasch

Knödel = dumpling gjord av bröd. Gulasch = köttgryta med paprika. Gott!


Efterrätt - Donauwellen

Donauwellen är en sorts tårta som innehåller bland annat choklad, körsbär, kakao och  smörkräm. En stor bit av det här gör att man inte stiger upp på åtminstone en timme, men guud va gott ! Dessutom fick vi smaka på Aachener Printen (tror jag dom heter), som är lite som pepparkakor med choklad.




Jag är så mätt att jag inte kan sova, men gute Nacht ändå!

1 kommentti:

  1. Hahaha känner så igen det där med att vara enda finnen! Typ 80% av mina vänner här är tyskar. Vet inte hur de kan vara så många och överallt?? Som tur är det trevliga ;) Tror dock att jag kommer att prata bättre tyska än spanska när jag åker tillbaka till Finland i juli :D

    Har inte en returbiljett till Finland ännu, tror att jag flyger hem typ den 3.7 för börjar på GT 6.7. Crashcouse back to reality alltså :D När börjar du??? Super fint att det går bra i Troyes! Är tillbaka till rutinerna här också, mycket socialt liv och god mat, lite studerande osv. så vardagen ser ganska ljus ut här också ;)

    VastaaPoista