sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Framsteg

Jag kan ärligt säga att jag fortfarande inte talar flytande franska - långt ifrån. Det känns nästan som att jag talar sämre än då jag studerade franska i skolan, men å andra sidan tror jag det inte riktigt är sant, utan det känns bara så eftersom det är en stor skillnad mellan inlärda fraser från läroböcker och att hålla spontana diskussioner med personer vars modersmål är franska.

En orsak till min tröga inlärning är att alla mina kurser förutom franskan går på engelska. Dessutom känns det som att fastän vi har haft flera grupparbeten med franskisar så är de inte så värst intresserade av oss utbytesstuderanden. Oftast talar de sinsemellan på franska, och översätter ibland något till engelska för att man ska hänga med. Helt okej nog för inlärningen av språket, jag lär mig genom att lyssna.

Jag kan faktiskt följa med en diskussion på franska riktigt bra. Jag kan se på friends och big bang theory på franska från tv:n (inte för att jag har något val heller eftersom det inte kommer tv program på engelska...:D ) och jag kan utföra bankärenden, försäkrings ärenden, gå till butiken och många andra helt vardagliga grejer på franska ! Stora framsteg kan ses från dag1, då jag skulle köpa en baguette och en flaska vatten från ett café på flygfältet och spelade upp 10 gånger i mitt huvud ''Une baguette et une bouteille de l'eau, s'il vous plaît'' före jag skulle beställa och hamnade ännu upprepa mig två gånger till före madamen förstod vad jag ville ha.

Sådana tankar ikväll. Tänkte sluta med en ordlista vi fick av franskaläraren före vi såg på en film.


Vissa ord är vel helt användbara...?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti